
Здравейте!
Днес имаме честта да публикуваме един разговор с Явор Седянков. Не е лесно да представиш някой, като него с малко думи, определенията и рамките сякаш не му отиват. Ние дори няма да си позволим тази волност. Много преди той да ни каже първото си "здрасти", ние си почивахме и радвахме очите си със снимките му. Снимката, която за първи път ме накара да се разплача и да помечтая беше негова. Добре де имаме си определение за Явор Седянков, той е ловец на моменти и художник на мечти. Не лишавайте сетивата и ума си от следващите кадри и редове.Приятно четене!
-Как избра фотографията?
-Струва ми се не съм избирал. Като дете дори се дърпах
от нея. Изглеждаше ми много машиноподобна. В четвърти клас поисках апарата на
татко, а той ги разбираше тези неща с цифрите по обектива и копчелъците.
Изщраках една лента и приключих. Дори не знам дали има читав кадър на нея.
Много по-късно в университета нещата се повториха. Пак взех апарат от татко,
един Киев 19. По това време мой добър приятел, а сега и добър фотограф, ми помогна с копчелъците, той вече ги
разбираше ония неща с цифрите по апарата. Започнах да снимам, защото исках да
започна да си представям света през обективите. А те са много и всеки вижда
различно. Освен това до тогава се занимавах предимно със скулптура, графика.
Рисувах доста. Във фотографията ми хареса това, че не отнема много време да
кажеш, покажеш нещо. Възприемам я като бърза скица. Оказа се подходящо изразно
средство за художник. По късно дойде и "момента", частицата време,
която остава.
-И все пак, снимката е...?
-Уникалното във фотографията открих, не чрез име на голям фотограф, а от книги за
киното. Работих като фото-репортер.
Тогава разбрах, че ми харесва документалната стойност на снимката. Намирам
същата стойност и в портретите рисувани от старите майстори. Останалото
е процес, който продължава. Докато
снимам се стремя да съчетая в този един миг всичко онова, което намирам за
красиво. А то е не само светлина и форма, цвят и светлосенки. В снимката откривам
концентрация на време, много силна компресия на ситуацията, средата,
настроенията
-Сватбената фотография – изкуство или просто работа?
-Изкуството просто изкуство
или работа? Всяко изкуство е работа. В
ония книги за киното имаше интересна история. По време на интервю, запитан за значимостта на изкуството, режисьорът отговаря, че това е работа като всички
други, но задачата и е да задава въпроси да влиза в спор със света, защото той
(светът на хората) изобщо не е съвършен .. Ако става въпрос за така
нареченото"високо изкуство" ще ви кажа, че според мен голяма част от
неговите образци през епохите са занаят, изведен до висше майсторство Та в
този ред на мисли, да и във сватбената фотография е възможно това. А дали има нещо в повече? Винаги има- време
на стопкадър.
Режисьорът от горните редове
получил и още един въпрос, какво би работил, ако живееш в един съвършен свят,
където няма нужда от изкуство, задаващо неудобни въпроси. Вероятно бих правил
хляб, отговорил той. Защо? Защото ми харесва, обичам мириса на хляб.
-Какво убягва на младоженците при избора им на фотограф?
-Надявам се не аз.
Вероятно искреният избор, защото решението е
емоционално, а не само рационално. Случвало ли ви се е да купите нещо след дълга преценка или след спонтанен избор. И в
двата случая може да се разочаровате, но и да сте истински щастливи. В избора
на фотограф за сватбата са налице и
двата подхода. И той се прави и с разум, и със сърце.
-Как би ги
посъветвал да подходят към този избор?
-Основното е да преценят какво
е това, което търсят. Качество или
количество, спомени, отношение... Мисля,
че в избора на сватбен фотограф са важни личните приоритети на младоженците, а
не на роднини и познати. И в тази светлина, може би е добре, когато те са
конкретни при своя избор, въпроси, желания дори и мечти. От там всичко е много
просто, разглеждане на снимки и разговор с фотографа. Ако снимките и разговора
ви допадат то това е вашия човек.
Аз лично предпочитам среща, дори и онлайн. Защо? Защото смятам, че
допадането и доверието трябва да е
взаимно, фотографът също има право на избор.
Един често срещан подход е
телефонно обаждане със запитване:
- Добър ден. Снимате ли сватби?
- Здравейте, да. Вие от какво по-точно се...
- Колко струва?
- Кое?
Смятам, че всеки бизнес има нужда от параметри за да
даде конкретна оферта. А сватбите, въпреки че си приличат са събития с доста
неизвестни. Когато желанията от страна на клиента изникват във всеки един
следващ момент, след даването на оферта,
то разговора остава в сферата на вероятностите.
-Колко време преди сватбата (в
идеалния случай) е необходимо младоженците да ангажират фотограф?
-Според мен колкото повече
време имате за избор, толкова по-добре. Година или шест месеца. Но ако в този
период харесате снимките на даден
фотограф, опитайте се веднага да направите
среща или разговор. И дори след тази стъпка не отлагайте дълго. Все пак, коя от
двете страни може да си позволи да стои
на изчакване? Така че, след първата
крачка е добре да сте категорични в отговора си.
Вероятно добър подход е да
поразгледате снимки още преди да сте
сигурни за конкретни параметри на бъдещата сватба. Нещо като да гледате
каталози на мебели или автомобили, без да сте сигурни за марката и
необходимостта от покупка. Така ще сте наясно какво и защо харесвате, и каква е
стойността му.
-Коя сватба не можеш да
забравиш и до днес и защо?
-Не мога да забравя сватбата
от "Лачените обувки на незнайния войн“.
Това е филм, но ако някой ще прави такава сватба аз съм там. Защо ли,
защото това е сватба с идентичност.
Спомням си и сватбите на моите най-близки. И си спомням хората, с които съм станал близък
след като съм бил фотограф на тяхната сватба. Това е, това е като ново
приятелство.
-Има ли комични моменти и
гафове по време на заснемането на сватба, които няма да забравиш? Какво се
случи?
-Да, всяка сватба си има своето настроение и хумор.
По-силно изразени след третия час в ресторанта. Гафове се получават
понякога при пропуски в организацията.
Веднъж бях помолен да снимам в сватбения апартамент на младоженците, доста
късно вечерта. Декорацията беше направена буквално преди да ме повикат в
стаята. Е аз снимам, а няколко етажа под мен без никой да се усети излиза
тортата. Втория фотограф е в тоалетната.
Аз снимам вази с цветя,
той... не се е бавил много там. В
момента, в който ми казаха изтръпнах.
Все пак можеше да снимам цветя и по-късно. В стаята смях, а аз излетях. През
вратата и... Имам само един кадър и той е две лица, целите в торта и се
целуват. След като свалих апарата осъзнах: „Това са кумовете“. Е добре, че
вторият фотограф, беше вече там.
-Какво е необходимо за една
красива и различна сватбена сесия ?
-Ако става въпрос за снимките
в деня на сватбата, те са една серия портрети на спокойствие, за мен и
младоженците. Предпочитам да протичат под формата на разходка и се стремя да
създам ситуации,от които да взема най-непринудения момент.
Желанието, настроението,
вълнението на всички, които участват в
тези няколко часа отделени за снимки в деня след (или преди) сватбата. Добро
планиране и логистика. Подходяща идея или сюжет. Имам в предвид подходяща за
младоженците. Всяка двойка е различна и има определен начин по-който се чувства
добре. Понякога се налагат допълнителни ресурси, като реквизит, контакти, за да
се ползва интересно място/локация или транспорт. За съжаление не винаги се
получава без допълнително финансиране.
Но най-главното си остава достатъчното свободно време и забавлението.
Всъщност сесията в отделен ден се получава, когато се приема като приключение.
Няма коментари:
Публикуване на коментар
Скъпи посетители на "Тройно въже" вашето мнение е важно за нас. Благодарим на всеки, решил да го сподели!